25 maj, 2020

Förändrade matvanor – Tryggt och gott

Bland alla analytiker som just nu studerar världen, finns också de som tittar på hur människors matvanor förändras. Kostekonomen Anna K Sjögren berättar.

Coronakrisen påverkar matvanorna över hela jorden. I USA är flera analytiker och forskare redan igång med att kartlägga hur konsumenterna väljer mat på ett nytt sätt. Eller det känns mera korrekt att säga att de väljer mat på ett gammalt sätt eftersom många köper välbekant och trygg mat, det som på engelska kallas för comfort food. En översikt i den amerikanska affärstidningen Wall Street Journal från slutet av april visade att försäljningen av trygga och även bekväma livsmedel har ökat stort i USA. Det säljs mer förpackad mat, som till exempel fryst pizza, klassisk pastasås, varmkorv och färdiga soppor.

Det är inte bara försäljningen av trygga livsmedel som ökar i kristid, i USA ser man också försäljningsökningar för välbekanta varumärken för mat och dryck. En analytiker på livsmedelsjätten Unilever säger i artikeln i WSJ att dessa skapar trygghet i en orolig värld. Hellman’s majonnäs, som tillverkas av Unilever är ett sådant exempel.
Att en stor del av jordens befolkning under krisen äter sina måltider i hemmet istället för ute på restaurang, i skolor eller på arbetsplatser avspeglar sig förstås också i hyllorna i matbutikerna. I USA ökar försäljningen av lättlagade hel- och halvfabrikat markant.

Många har fått mer tid för matlagning hemma. I en artikel i Forbes, som är en annan amerikansk affärstidning, spår man att intresset för matlagning i hemmet kommer att hålla i sig lång tid efter att pandemin är över. Nyligen utförda attitydundersökningar bland amerikanska konsumenter visar att ungefär en tredjedel kommer att fortsätta med mer matlagning hemma. Nästan hälften av de tillfrågade uppger också att de kommer att hålla sig borta från stora, publika evenemang under en lång tid framöver.
I samma artikel diskuteras hur synen på hälsosam mat förändras av krisen. Man reflekterar över de bevis som finns på att coronaviruset kan utgöra en större risk för den som är överviktig, har högt blodtryck och diabetes typ 2 och gissar att fler konsumenter kommer att ändra sina matvanor för att hålla vikten. Under mars månad ökade försäljningen av frukt och grönsaker rejält i Storbritannien och man ser även ett större intresse för ekologiska produkter.

I Sverige har försäljningen av kanel ökat med 60 procent jämfört med samma tid förra året, enligt kryddföretaget Santa Maria. Kardemumma och jäst har också skjutit i höjden. En inte allt för djärv gissning är att fler bakar när de tillbringar mera tid hemma och att kanelbullar är trygghetsmat för många.
I vårt land har krisen på allvar väckt frågan om den svenska livsmedelsproduktionen. På 1980-talet var Sverige självförsörjande på viktiga baslivsmedel. Idag är den siffran nere på strax under 50 procent. Sverige är idag endast självförsörjande när det kommer till spannmål, morötter och socker.
Therese Frisell är beredskapshandläggare på Livsmedelsverket. I en intervju i Dagens Industri säger hon att vi efter coronakrisen kommer att få en helt ny debatt kring vilken förmåga vi behöver ha för att klara livsmedelsförsörjningen i Sverige.

Anna K Sjögren kostekonom

Relaterade inlägg

2020-05-25T10:39:57+02:00
Till toppen